Anormalne postrzeganie rzeczywistosci u osób ze schizofrenia lub bez niej

Abstrakcyjne powtarzające się myślenie często zwiększa się w różnych stanach psychopatologicznych. Jednak dowody na jego ewentualny wkład w objawy psychotyczne opierają się wyłącznie na analizie korelacyjnej i nie zostały doświadczalnie przetestowane w kontinuum psychotycznym. Badanie to ma na celu zbadanie, czy powtarzające się myślenie o negatywnym doświadczeniu z przeszłości przy użyciu konkretnych i abstrakcyjnych metod przetwarzania może modyfikować raportowanie anomalnych doświadczeń sensorycznych. 89 pacjentów ze schizofrenią i 89 dopasowanymi grupami kontrolnymi zostało poproszonych o zastanowienie się nad ich najbardziej negatywną pamięcią samopoznawczą w okresie trzydziestu minut. Za pomocą pisemnego scenariusza połowa uczestników została pouczona, aby zapamiętać myśli, uczucia i odczucia związane z wydarzeniem w trybie abstrakcyjnym, podczas gdy druga połowa podążała za równoważnym scenariuszem, ale z konkretnymi p ytaniami. Po zaindukowaniu myślenia opartego na doświadczeniu opartym na konkretnym doświadczeniu, zarówno osoby kontrolne, jak i pacjenci znacznie zmniejszyli zgłaszane anomalne postrzeganie rzeczywistości. Jednak uczestnicy wywołanego abstrakcyjno-analitycznego sposobu myślenia zwiększyli anomalne doświadczenie, szczególnie zmysłowe doświadczenie z niewyjaśnionego źródła. Analiza ścieżek wielogrupowych wykazała, że zaangażowanie w myślenie abstrakcyjno-analityczne podczas zadania istotnie pośredniczyło w związku między wynikami anormalnej percepcji przed badaniem i po teście, ale tylko w grupie pacjentów. Wyniki te sugerują, że abstrakcyjne myślenie przyczynia się do zniekształconych doświadczeń zmysłowych. Natomiast trening w konkretnym trybie przetwarzania przeszłych doświadczeń może być przydatnym narzędziem do redukcji subiektywnych anomalnych percepcji. [hasła pokrewne: psychiatra poznań, porady psychologiczne, psycholog dziecięcy ]

Powiązane tematy z artykułem: porady psychologiczne psychiatra poznan psycholog dziecięcy